woensdag 10 februari 2016

Heen en weer in stijl #2: De Yerasi-handtas

Een hele tijd geleden had ik een supergezellige lunch- en speeldate met Yerasi. Ze had een pracht van een handtas bij. Naast de outfits van haar kindjes, bleek ook de tas zelfgemaakt. Wauw!
Maanden later wilde ik graag een nieuwe handtas voor mezelf. U voelt het al komen ... Die prachttas van Yerasi kwam weer in mijn gedachten. Ik vroeg haar dus naar het patroon. Bleek het patroon ook zelf uitgedacht te zijn. Yerasi had het alleen nog niet op papier en/of in een handleiding uitgewerkt. Maar mijn vraag zette haar aan het werk (hihi), ook omdat ik blijkbaar niet de enige was met de vraag naar dit patroon. Terwijl ze me met veel geduld (want dat was nodig, haha) uitlegde hoe de tas gemaakt was, ontstond het idee dat Yerasi een tutorial zou schrijven en dat ik tijdens het maken van de tas foto's zou maken voor bij die tutorial. Onze eerste samenwerking was beklonken! Joepie!

In mijn hoofd zat een heel mooie lederen handtas. Maar omdat ik nog nooit met (nep)leder heb gewerkt, twijfelde ik toch een beetje over de stofkeuze. Bij Handmade-Mieke vond ik een aantal tips over het naaien van leder, waardoor ik de stap toch durfde zetten. En gelukkig maar, want stiekem ben ik heel blij met het resultaat :-)
Naast de andere benodigdheden (die ik bij Veritas vond), schafte ik me een setje naalden voor leder aan en ik vond vrij snel kleine wasknijpertjes in de pas opgeruimde kast. Het nepleder komt van Moens, de voeringstof van Ikea en onlinestoffen.

Wil je ook zo'n mooie en handige tas? Kijk dan vlug op de blog van Yerasi voor het gratis patroon met handleiding!

Tijdens het naaien, ontdekte ik nog een aantal tips, die ik voor een volgende keer zeker wil onthouden. Misschien hebt u er ook iets aan ...

De handleiding begint met een ritstasje in de voering van de tas. Aanvankelijk geraakte ik er een beetje door ontmoedigd, want was er een tweetal uren mee bezig. Gelukkig gaat de rest van de tas sneller vooruit :-). Hier alvast wat kiekjes van de afgewerkte binnenkant, met dus het ritstasje :-).
Voor het lusje om sleutels aan te bevestigen, gebruikte ik een 'truc van luie Sjarel'. Mijn hamstergedrag kwam weer eens van pas en ik knipte het benodigde stuk van een sleutelkoord.

Om de zijnaden van de voering vast te stikken, klikte ik voor de zekerheid de magneetknop dicht. Zo kan je redelijk gerust zijn dat de sluiting netjes op de juiste plaats komt.

Voor het doorstikken van de naden bovenaan, stak ik een stukje papier tussen de magneetknop en mijn naaimachine. Anders bleef de magneet plakken en dat stikt nogal moeilijk :-) Omdat het uiteindelijke pakketje wel heel wat lagen leder omvat, hielp ik hier en daar mijn machine een handje. De dikste stukken stikte ik dus manueel.

Zoals op de foto's in de tutorial is te zien, gebruikte ik geen versteviging wegens niet van toepassing op nepleder, dat al redelijk stevig is 'van zijn eigen'.

En verder is het gewoon een heerlijk patroon met een super praktische handtas als resultaat.
Hier nog een paar foto's om te stoefen :-)

 

En zodus kan ik nu zelf ook heen en weer in stijl
Me happy!!!
Happy met de toffe handtas.
Happy over de fijne samenwerking. Merci, Yerasi, merci!
Happy met het maken van de foto's. Nog nooit gedaan voor een echte tutorial, maar superleuk. Nu dus op zoek naar nieuwe projectjes. Ideetjes zijn altijd welkom ;-)

Daarnaast ben ik ook enorm benieuwd naar jullie Yerasi-tas-creaties! Stuur ze gerust via mail naar Yerasi of naar tantefeeblogt@gmail.com. Dan maken we binnenkort een overzicht van alle prachtige tassen :-)

4 opmerkingen:

  1. Ik schreef het al bij yerasi, maar nu hier ook: echt knap gedaan, amai! ik ben echt onder de indruk!! keischone tas!!! ik heb het meteen gepind en hoop er binnenkort eens aan te beginnen, want zo eentje wil ik ook wel :-) Bedankt voor al die moeite zeg!! en mooie foto's ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de complimenten! Ben benieuwd naar jouw creatie binnenkort!

      Verwijderen
  2. Sinds dit jaar volg ik ook voor het eerst naailessen, tassen (toilettas/schoudertas/handtas...) behoren tot mijn favorieten. Ik kom hier dus zeker nog eens terug kijken, mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En veel plezier met je naailessen en eigen creaties!

      Verwijderen