zondag 6 maart 2016

Grace-jurkje van Emma en Mona

Dat Babylief een verwend scheetje is omdat ze de jongste is? Dat er hier alleen maar voor haar genaaid wordt? Nee hoor! Er staan ook nog naaiprojectjes voor Dochterlief en Zoonlief op de planning, geen paniek! Maar die kleine babykleertjes vragen nu eenmaal niet veel stof en eigenlijk ook niet zo heel veel tijd. Vandaar dat ze zo al eens snel tussendoor gemaakt worden :-)

Een kleine hoopvolle lentekriebel vroeg om een vrolijk jurkje, dus probeerde ik eens het gratis patroon van Emma en Mona, de Grace Babyjurk. Voor de veiligheid koos ik nog een oefenstofje, want op het eerste zicht leek het me niet zo simpel om dit jurkje te maken. De stof is dus een heel goedkoop katoentje (2€ per meter) uit de koopjeshoek bij Moens, dat al een hele tijd in mijn stoffenmand lag te wachten op een tof project.

Maar wat bleek? Het patroon en de uitleg met foto's zijn zo duidelijk dat het een fluitje van een cent werd :-)
Omdat ik geen zin had in knoopsgaten maken, koos ik weer eens voor kamsnaps. Soms ben ik toch echt wel een luie doos, hè! :-)
Voor wie graag nog wat meer duidelijkheid heeft: bij Mamasasewing vind je een uitgebreidere tutorial, vooral in verband met het rimpelen van de rok en het maken van de knoopsgaten.

En nog enkele aanvullingen, die ik ook nog eens ga proberen:

  • een handleiding voor een volledig gevoerde versie (voor koudere periodes en/of een nettere afwerking van de binnenkant) vind je bij Handmade Mieke
  • de aanpassing van het patroon voor hetzelfde jurkje in tricot is ook te vinden bij Emma en Mona, onderaan de werkbeschrijving voor het katoenen patroontje

Zelf ben ik nog een beetje aan het fantaseren over een speciale versie. Spannend!!! Als het er ooit écht van komt, laat ik het zeker weten :-)

Het mag duidelijk zijn: dit patroon is heerlijk om te maken! Het smaakt naar meer :-) Gelukkig kan ik voor Babylief beginnen vanaf maat 68, dus ben ik nog enkele jaren zoet met dit patroon (het gaat tot maat 92). Wel ben ik nog op zoek naar mooie stofjes om een definitieve versie te maken. Als er iemand tips heeft: advies, foto's en linkjes zijn altijd welkom!

2 opmerkingen: