vrijdag 27 november 2015

Julien sweater - La maison Victor

Ein-de-lijk vond ik nog eens een beetje tijd om wat te naaien. Weliswaar met Babylief in de draagdoek, maar dat vindt het kind allemaal prima! En ik dus ook.

Het werd de Julien sweater, uit La Maison Victor, voor Zoonlief. Het ventje is de laatste tijd écht kieskeurig als het op kledij aankomt (mja, ook kieskeurig op z'n eten, én op z'n speelgoed én ... op alles eigenlijk). Zo wil hij tegenwoordig enkel nog een trui of vest zonder kap dragen.
En wat ligt er in zijn kleerkastje? Inderdaad, bijna enkel van die dingen mét kap, natuurlijk :-). Julien zou het dus worden...

Het ideale stofje lag al klaar. Een tijdje geleden gekocht op het Stoffencircus in Antwerpen, zonder echt voorafgaand plan in gedachten. Blauw scoort altijd bij Zoonlief, en streepjes ook, dus dat zou goedkomen.

Bij het overnemen van het patroon, vond ik dat er toch een groot verschil in lengte zat tussen voor- en achterpand. Eerst twijfelde ik wat aan mezelf. Maar dankzij het www ontdekte ik dat de fout dus bij het patroon lag. Het voorpand zou 3 cm korter moeten. Dàt vond ik dan weer nogal héél kort lijken, in vergelijking met andere truien in Zoonlief z'n kast. Dus verkortte ik het voorpand 2 cm en verlengde ik het rugpand 1 cm. Voor een volgende versie, zal ik - denk ik - voor min 1 en plus 2 cm gaan, om de sweater nog ietsje langer te maken. Of misschien zal ik eens zot doen, en met een boordstofje afwerken? Wie weet ;-)

Het in elkaar steken, ging vrij vlot. Al is het altijd weer even zoeken op mijn allersimpelste Singertje, die zelfs geen echte stretchsteek heeft :-). De afwerking ziet er dus ook niet super professioneel uit. Maar het resultaat mag er best zijn, al zeg ik het zelf.

Het borstzakje liet ik weg, omdat ik het model met de streepjes niet wilde breken. Mét borstzakje zou het volgens mij allemaal een beetje druk tonen.

Zoonlief paste. En vond ook dat het goed was! Hij zou nog een carrière als fotomodel kunnen starten misschien :-) 

Een volgende keer ga ik ook de mouwen verlengen (of een boordstofje gebruiken) want, met de woorden van Zoonlief "Die mouwen zijn wel een beetje aan de korte kant, hè!".

2 opmerkingen: