maandag 11 september 2017

Sew Challenge: over zomerse sprookjes en een nieuwe verslaving

De Sew Challenge van Woohoo by Davina, daar hoeft verder niet veel uitleg meer bij, vermoedelijk. De huidige editie is intussen al vier weken lopende en er passeerden al pareltjes de revue, echt indrukwekkend! Ook deze keer besloot ik zelf mee te doen. Omdat ik niet op de blogmeet aanwezig kon zijn, haalde ik mijn criteria op bij Davina. In het tasje dat ik kreeg, ontdekte ik twee grote lappen stof en een briefje met mijn uitdaging:

          Combineer deze twee stoffen van Mon Depot en Huis Van Katoen
          Zorg voor een doorlopende print
          Gebruik een nieuw patroon

Onderweg naar huis al begon ik volop te fantaseren. Mijn gedachten schoten alle kanten op. En dat zou zo ook nog een tijdje blijven ... De stofjes vond ik allebei qua kleur en qua gevoel niet gemakkelijk. Spontaan zou ik ze nooit zelf kiezen, dat zegt misschien al genoeg ๐Ÿ˜‰ Uiteindelijk besloot ik me niet al te veel aan te trekken van de stof en gewoon te starten.

Voor het nieuwe patroon - criterium, ging ik in eerste instantie heel letterlijk. De Midsummer Fairytale Dress en Top van Lieveke en Zus werd begin van de zomer gelanceerd en had ik nog niet gemaakt. Ik tekende de top uit voor Dochterlief en fantaseerde er al knippend en naaiend op los. Echt waar, dat patroon is zรณ bevorderlijk voor de creativiteit! De verschillende opties maken dat je vanzelf aan het proberen en experimenteren gaat. Het gele stofje vond ik al speciaal genoeg 'van z'n eigen', dus kwamen er geen extra paspeltjes of andere frullekes aan het voorpand.
Omdat de stof wel een beetje doorschijnt, brak ik even mijn hoofd over het beleg ... en besloot het naar buiten te flappen in plaats van naar binnen. Uiteindelijk liet ik het zelfs gewoon los hangen, onafgewerkt en al. Dit stofje kan dat gerust hebben. De armsgaten werkte ik ook anders af dan voorgeschreven. In plaats van de extra boord te knippen, zoomde ik ze een kleine centimeter om. En het resultaat mag er best zijn, al zeg ik het zelf, en al werd het echt een kรณrt topje (dat met de huidige weersomstandigheden jammer genoeg niet echt meer van pas komt).
So far so good. Maar er moest ook nog gecombineerd worden! En voor een doorlopende print gezorgd worden! Ok ...

Dochterlief is geen rokjes- of jurkjesdame. Lief als ze is, zei ze nog wel eens een rokje te willen proberen. Maar ik zocht toch maar verder naar een broek. Als er genaaid wordt, moet dat ook gedragen worden, ah ja ๐Ÿ˜‰!

Opnieuw gebruikte ik een 'nieuw' patroon, deze keer meer in de zin van 'nooit eerder gemaakt': de Viola legging uit La Maison Victor. Twee keer hetzelfde patroondeel ... daar moest toch vanzelf een doorlopende print uit voortkomen?
Een tijdje geleden had ik hier op de blog al stiekem een hulplijn ingeroepen voor die doorlopende prints. En zo kreeg ik van Petrol&Mint de geweldige tip van doorschijnend patroonpapier te gebruiken en de tekening over te trekken. Dat deed ik dus, maar helemaal tevreden van het resultaat was ik toch niet (als je heel goed kijkt, zie je aan de voornaad trouwens nog dat ik enkele keertjes mijn tornmesje moest bovenhalen om nog maar eens opnieuw te proberen๐Ÿ˜ƒ).
Hoewel ik de uiteindelijke combinatie van top en legging best draagbaar vindt (en Dochterlief ook, oef ๐Ÿ˜‰), vond ik dat dat doorlopend printje toch nog beter kon. 
Al surfend vond ik nog wat meer houvast hier en specifiek voor tricot hier. En ik besloot nog voor een tweede combinatietje te gaan voor onze jongste dochter. Op dat moment sliep ze en kon ik haar niet opmeten. Ik gokte de maat, ... en gokte mis ๐Ÿ˜€ Gelukkig te groot, dus met wat extra boterhammetjes past ze er binnenkort wel in. In het Sienna-jurkje, ook uit La Maison Victor. Dat stond al zo lang op mijn lijstje, en nu kwam het er eindelijk van. Een derde check voor het criterium 'gebruik een nieuw patroon', als je 't mij vraagt ...
Met een dubble check voor het doorlopend printje aan de middenrug en opnieuw het gele stofje dat terugkomt als sluitstrik. 
Natuurlijk had ik er vooraf niet bij stil gestaan dat de strik over de doorlopende print zou vallen, en geen kat al die moeite zou zien. Ach ja, het gedacht is alles, zeker ... (Maar voor de zekerheid, laat ik toch nog maar eventjes het bewijs zien ๐Ÿ˜‰)

En nu zit ik dus met een verslaving! Ik kan geen printje meer zien of ik wil het laten doorlopen ... kaftpapier voor de nieuwe schoolboekjes, inpakpapier, naaisels, ... Merci, Davina! En dat meen ik serieus! ๐Ÿ’™๐Ÿ’š๐Ÿ’› Tot nu was ik altijd te gierig op mijn stof om echt aandacht aan de print te schenken. Dankzij jouw uitdaging doe ik dat nu wel, het kost niet eens zo veel stof en het resultaat is zo veel toffer om te zien! Ik ga me er alleen bij moeten neerleggen dat รฉlke naad in een kledingstuk laten doorlopen praktisch onmogelijk is ๐Ÿ˜‰

Benieuwd naar de andere uitdagingen van deze week?
Deze dames vertellen je er vandaag meer over:


15 opmerkingen:

  1. Wauw!!! Alletwee de naaisels!!! Kei mooi gedaan en goed gevonden!!! En ik ben in grote bewondering voor uw doorlopende prints, ook bij anderen trouwens, heel mooi vind ik dat. Maar ik voor mijn eigen naaisels blijf me toch geen moer aantrekken of een print doorloopt of niet. Mijn kleine antiperfectionistische rebelie koester ik ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u wel! En hoera voor die antiperfectionistische rebellie!!! PS: 't Zijn drie naaisels ;-)

      Verwijderen
  2. Superknap gedaan seg, wow! Zo maar ineens 3 naaisels erbij, toppie! Zeker en vast geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oef ;-) Neenee, deze keer ging het me iets beter af dan de vorige editie, hihi. Nogmaals bedankt voor de organisatie en de sjot onder mijn kont!

      Verwijderen
  3. Oooh ik ben zo jaloers op u doorlopende prints!! Ik ga die tips van u toch ook eens uitpluizen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon doen! Het is keiplezant en uiteindelijk valt het best mee (k zou wel met een simpel printje starten ;-))

      Verwijderen
  4. Heel goed gelukt uw prints. Ik vergeet vaak extra stof te kopen om de print te laten doorlopen waardoor het praktisch niet altijd lukt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie naaisels, die passen echt zo mooi bij elkaar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij ging er wel vollenbak voor! Tof dat je ontdekte hoe dat nu eigenlijk werkt, dat laten doorlopen van je print. Ook bedankt om je bronnen te delen ;-), altijd interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een volgende keer zien we dus doorlopende tractortjes bij jou! ;-)

      Verwijderen
  7. Doorlopende prints, ik krijg er soms nachtmerries van! En dan merk je in de meest kledingwinkels dat ze het daar niet altijd zo nauw mee nemen. (en wij maar zweten) Flink gewerkt, zou ik zo zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En inderdaad, winkelkledij kan er soms nogal uit zien hรจ ;-)

      Verwijderen
  8. Wat mooi zeg! Prachtig die doorlopende print.

    BeantwoordenVerwijderen