zondag 13 december 2015

Die kapotte jeans kan de (kerst)boom in! - tutorial gerecykleerde kerststerren

Misschien komt het doordat het weer nog altijd niet echt winters aanvoelt, ik weet het niet. In elk geval kreeg ik afgelopen week plots de rare kriebel om alvast aan de grote lenteschoonmaak te beginnen. Kasten werden leeg gehaald en uitgewassen. Kleren werden gesorteerd. En intussen werd er hard nagedacht. Toen ontstond het idee om iets te doen met een kapotte jeansbroek. Gezien de tijd van het jaar: kerstversiering knutselen!

Wat heb je ervoor nodig? Behalve een te recycleren jeans? 
- Een sjabloon van een ster, overal te vinden via google, en de grootte naar eigen wens te kiezen. Ik gebruikte uiteindelijk enkel de grote versie omdat de kleine te veel gepruts meebracht :-). 
- Lintjes om de ster in de boom (of elders) op te kunnen hangen en eventueel pailletjes om er wat blingbling aan toe te voegen. Wat was ik vandaag blij met mijn hamstergedrag! Eindelijk kwamen mijn verzamelde lintjes van ooit-gekregen-kadootjes eens van pas :-)
- Kussenvulling, voor het geval je - zoals ik - wat volume in je sterren wil krijgen.
- Verder heb je uiteraard de gebruikelijke naaibenodigdheden van doen.

Hoe ga je te werk?

- Knip je sjabloon dubbel uit een pijp van je broek. Ik kreeg bijvoorbeeld vijf sterren uit een halve broekspijp. En ik heb maar korte beentjes! Dus indien u gezegend bent met lange stelten, zal u gemakkelijk een hele boom kunnen vullen met één broek :-)

- Speld de twee sterren met de slechte kanten op elkaar vast. Speld tussen de punt waar je je lintje wil, het lintje. Laat één stompe hoek open, zodat je de ster kan opvullen.

- Stik langs de goede kant rondom, maar laat dus zeker de stompe hoek open.

- Vul vervolgens de ster op met de kussenvulling.
- Stik het laatste stukje ook dicht.

- Naai er wat pailletten op. En klaar!

Een plezant snel-resultaat projectje, als beloning voor al dat harde opruimwerk :-)

2 opmerkingen:

  1. oooh, dat is echt heel tof gedaan!! die ga ik pinnen! en idd, goed om al dat hamstergedrag te belonen, zo grappig dat ik dus niet de enige ben die lintjes en prullekes allerhande bijhoudt :-)

    BeantwoordenVerwijderen